V.V. De Meern, AFC Quick 1890 en S.V. Duiveland winnen warmtepomp

In maart en april stond het amateurvoetbal in het teken van ‘groen’. Ruim 300 clubs kwamen in actie tijdens De Groene Clubweken, een initiatief van de KNVB en duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric, met als doel om hun accommodatie duurzamer te maken. De inzet: het winnen van één van drie premium warmtepompen ter waarde van €30.000. 

De splinternieuwe warmtepompen worden geïnstalleerd op de complexen van het Utrechtse V.V. De Meern, AFC Quick 1890 uit Amersfoort en het Zeeuwse S.V. Duiveland. Afgelopen weekend werden de winnende cheques aan de clubs uitgereikt. 

Duurzaamheid leeft binnen het amateurvoetbal

“De enthousiaste deelname aan De Groene Clubweken toont aan dat duurzaamheid leeft binnen het amateurvoetbal”, zei Martijn van Leerdam, clubexpert van Mitsubishi Electric. “Clubs zijn steeds meer gemotiveerd om te verduurzamen, en wij zijn er om hen daarbij te helpen met technische informatie en subsidies.”

Tim Hofman, programmamanager duurzaamheid bij de KNVB, vult aan: “Het toekomstbestendig maken van voetbalverenigingen is één van de strategische doelstellingen van de KNVB en het inpassen van duurzaamheid is één van de belangrijkste pijlers om dit te bereiken. We zien dat verenigingen de groene gedachte massaal omarmen. Vrijwel elke voetbalclub is inmiddels aangesloten bij De Groene Club en heeft een nulmeting laten uitvoeren bij de eigen vereniging. In de komende jaren willen we ons voetballandschap niet alleen op het veld, maar ook buiten het veld volledig groen maken.”

Investeringen in duurzaamheid noodzakelijk

Voetbalclubs staan voor een flinke uitdaging: de kosten voor elektriciteit, water, gas en afvalverwerking zullen de komende jaren aanzienlijk stijgen. Uit onderzoek van Energyc blijkt dat investeringen in duurzame maatregelen clubs tot wel € 29.000 per jaar kan besparen. Investeren in duurzaamheid is daarom essentieel om de toekomst van de clubs financieel gezond te houden.

Verenigingen informeren, inspireren en motiveren

De Groene Clubweken zijn in het leven geroepen om clubs in Nederland extra stappen te laten zetten in verduurzaming. Veel verenigingen maken al mooie stappen en besparen aanzienlijk op energiekosten door de installatie van zonnepanelen en warmtepompen. Toch zijn er nog steeds veel clubs die willen verduurzamen maar niet goed weten waar te beginnen. Daarom werden er dit jaar voor het eerst De Groene Clubavonden georganiseerd. Tijdens deze avonden, verspreid over het hele land, konden sportbestuurders inspiratie en praktische tips opdoen. Daarnaast ontvingen clubs wekelijks een nieuwsbrief met tips, adviezen en inspirerende cases, een speciaal ontwikkelde whitepaper, en stonden clubexperts van Mitsubishi Electric klaar voor persoonlijk advies. Dit blijft ook de komende periode zo. Tot slot konden voetbalclubs deelnemen aan de campagne en kans maken op een van de drie premium warmtepompen van Mitsubishi Electric.

Nieuws